HTML

About Me

Filmkritikák és egyéb saját szerzemények.

Friss topikok

  • F.r.O.z.E.n: Elfelejtkeztél magadról a nagy gondolat olvasás an?! (2019.10.15. 05:16) Előszó Rin-hez
  • Ne küldj levelet: Talán azért jó, mert van normális története, nem csak egy látványra gyúró se füle, se farka hülyes... (2015.10.03. 15:49) Miért jó film a Mentőexpedíció? (The Martian, 2015)
  • ETa: Az hogy jó és fordulatos film még nem is firtatnám, de hogy Ben Affleckre azt mondani hogy az eddi... (2014.10.13. 16:41) Holtodiglan (Gone Girl, 2014)
  • Otherself: Igen, ez utólag nekem is feltűnt, de ha meg szinonímákat írok, az idétlenül jött ki, úgyhogy legkö... (2014.03.28. 23:57) 47 ronin (2013)
  • Otherself: XD ja, én is felhorkantam az NFS-en néha hangosan. Amúgy bocs, hogy csak most láttm meg a kommente... (2014.03.18. 22:29) Need for Speed (2014)

Linkblog

Miért jó film a Mentőexpedíció? (The Martian, 2015)

2015.10.02. 23:49 Otherself

martian.jpg

A Mentőexpedíció egy rendkívül szorosan, pontosan és jól átgondoltam elkészített film, aminek három, egymással összefüggő oka van.

1. A filmnek egyetlen felesleges jelenete sincs

    Igen látványos teljesítmény, hogy egy 141 perces mozinak minden egyes jelenete előrébb viszi a cselekményt. A történet lényege, hogy Mark Watney hogyan marad életben hónapokig egyedül a Marson és semmi nem fért bele, ami nem erről szólna. A túlélős filmek nagy problémája, hogy nem mindig történik elég minden ahhoz, hogy kitöltse a játékidőt, ezért sok hangulatleíró, lassú jelenetet raknak beléjük, ami önmagában nem lenne gond, de általában elrontják őket. A Mentőexpedícióban a hangulatot a puszta tények teremtik meg, ez pedig az alapul szolgáló könyvnek köszönhető, amely ilyen gazdag részleteséggel végiggondolt mindent, ami egy ilyen szituációban felmerülhet. Oxigén, étel, víz, fűtés hiány, minden megvan magyarázva. Ez leírva nem tűnik izgalmasnak, de pont ezen segít a második pont.

2. Még egy laikus is elhiszi, hogy mindez megtörténhet

  Én sem értek az űrutazáshoz, de elhiszem amit látok. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy mindent megmagyaráznak és egyszerre meg is mutatnak, nem csak úgy azt mondják, hogy lehet a Marson növényt termeszteni, aztán semmi gond, hanem le van vezetve, meg van mutatva és hangsúlyozzák, hogy mindez mennyire nehéz ugyanakkor. Másrészt a film nem messzi jövőbeli technológiát alkalmaz, hanem a manapság is használt eszközöket veti be. Vagy legalábbis velem ezt hitette el, de nem egy helyen láttam okfejtéseket arról, hogy a film technikája meglehetősen közel áll a valósághoz. Emiatt a nagyon hajmeresztő jelenetek is hihetőek, mert habár a megtörténésükre az esély elenyészően kicsi, azért mégsem lehetetlen.

3. Összehozza azt a filmtörténetileg is ritka bravúrt, amikor egy történet egyszerre nagyon drámai és hisztérikusan vicces

  Ha valaki azt mondja nekem a film megtekintése előtt, hogy a Mentőexpedíció vicces film, biztos, hogy képen röhögöm. Az egészben az a zseniális, hogy pont a drámaisága miatt vicces. Az egész helyzet egyszerre totálisan abszurd és mégis hihető, erre pedig nem is lehetne a hisztérikus poénok helyett mással reagálni. Watney irónikus megjegyzései tökéletesen el vannak találva és nélkülük valószínűleg meg is őrült volna. Néha egy kicsit túlsúlyba kerül a cinizmus, de ez inkább azért van, mert teljesen elkeseredős, fájdalmas jelenet nincs a filmben. 

Ridley Scott egy kiemelkedően jól eltalált filmet rendezett, habár szerintem nem győzhet hálálkodni a könyv írójának, ami pont a Prometheus forrdítottjává teszi a filmet, amelynek viszont nagyon rossz volt a forgatókönyve. Ha ezek szerint mégis csak ennyi kell Scottnak az alkotáshoz, akkor remélem sorban állnak az ajtajánál a tehetséges írók.

- Nagy Péter -

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://otherself.blog.hu/api/trackback/id/tr177883666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.10.03. 09:42:51

Hol lehet letölteni? Még az orosz oldalakon sincs fent, pedig ott minden gyorsan megjelenik.

Otherself 2015.10.03. 09:47:53

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: nos ermm.... nem tudom, én elmentem rá moziba -_-

inkvisitor 2015.10.03. 09:57:26

Majd egy év múlva kijön DVD-n. Nálam a mozi sajnos időhiány miatt felejtős. 3 kiskorú mellett nehéz időt szakítani.

Macskond 2015.10.03. 10:07:36

Olvastam könyvben és úgy is nagyon lebilincselő volt. Valódi kuriózum.
Nagyon örülök hogy egy Scott féle rendező kapta meg.
A könyv alapján egy olyan űrsci-fi-t várok mint a 2001 űrodüsszeia csak pörgősebbe. :-)
A könyvet olvasva a 30-50 oldal környékén mér azon vigyorogtam magamban hogy ez nem is könyv hanem technikai leirás, kis szöveges kiegészítésekkel. :-)
Mérnöki végzettséggel (is) rendkivül élveztem, (mármint a műszaki tartalmat nézve) miközben szórakoztató is maradt.
Nem tudom mikor fogok ráérni megnézni, de már azt kerestem, hogy nem adják-e ezt az IMAX-ban ?

dont be such a jew 2015.10.03. 12:02:17

énis elmentem a cinema citybe, aztán mmegtudtam hogy zsidóknak adtam a pézemet

úgyhogy többet nem megyek

teddybear01 2015.10.03. 13:59:02

A viharjelenetek egy kivétellel kb. 24 karátos ostobaságok, a Mars légköre egyszerűen túl ritka, hogy a szél bármit fel tudjon kapni a legfinomabb poron kívül.
Tehát, amikor a filmen a szél elsodorja a főhőst, illetve amikor leszakítja a foltot a lakóhelyről, az hülyeség.
Viszont amikor a vihar által sodort por miatt nem kap elég napfényt a napelem, az valós.
Amúgy a film élvezhető.

bElannaTorres 2015.10.03. 14:12:58

@Macskond: pont így voltam vele - én is mérnök vagyok

Ezt a filmet szerintem is mindenképp moziban kell megnézni, aki szereti a sci-fit, nem érdemes letölteni és úgy megnézni, csak másodjára :))
és mindenképp érdemes előtte elolvasni a könyvet!
Úgy tudom a viharjelenet arra szolgált hogy elindítsa a sztorit, ma már másképp írná meg.

Ne küldj levelet 2015.10.03. 15:49:33

Talán azért jó, mert van normális története, nem csak egy látványra gyúró se füle, se farka hülyeség.
süti beállítások módosítása