Ezt előbb olvasd el - lehetőleg.
- a spoiler inkább a film üzenetét írja le, nem a konkrét cselekményt -
A Jégvarázs a tavalyi év legtöbbet vitatott animációs filmje volt, valószínűleg azért, mert 2013-ban nem született kimagasló, mainstream produkció a műfajban, köztük ez sem, néhány fórumon viszont átlagossága ellenére is az egekbe magasztalták, sok éles vitát kiváltva ezzel. Én magam egyáltalán nem tartom maradandó alkotásnak, de van benne valami, amire igen is jól ráhibázott és, habár ezt egyáltalán nem nehéz kitalálni, azért érdemes megjegyezni.
Először azonban arról, hogy miért is átlagos. Az utóbbi években megfigyelhettük azt a folyamatot, ahogy a Disney saját animációs stúdióját próbálja a Pixar szintjére feljáratni, egész estés CGI filmjeik színvonala kezd is látványosan fellendülni (Bolt, Tangled, Wrek-It-Ralph), habár Lasseter cégének a kreativitásától még messze vannak. Az Aranyhajban és a Jégvarázsban kezdték el használni azt a receptet, miszerint ötvözik a Pixar vizuális esztétikáját a klasszikus Disney rajzfilmek történetvezetésével (dalra fakadó szereplők, segítő állatok, hercegnő, könnyfakasztó tragédia, stb.), de azért megpróbálnak modern üzenetet csempészni a végső tanulságba. Így el is érték céljukat, ezek az alkotások olyanok, mint a már jól ismert, régi Disney alkotások, de azért mégis korszerűnek hatnak. Ezzel a módszerrel biztosra mentek, emiatt azonban se nem maradandóak, se nem kiemelkedőek ezek a filmek.
Ami miatt legtöbbször szóba került a Jégvarázs, az a Disney-től eddig meglehetősen idegen üzenet. Ha visszagondolunk korábbi filmjeikre, két ide vágó dolgot érdemes megjegyezni. Egyrészt női szereplőik soha nem voltak valami önállóak, többnyire jött egy herceg figura, aki megmentette őket, vagy csak a sors rángatta őket zsinóron. Mársrészt az elfogadás és tolerancia erényével hagyományosan csak kevés karaktert ruháztak fel, a jó szereplők is túlnyomorészt szépek voltak és fehérek. Nem mintha egy rajzfilmtől elvárás lenne, hogy ilyen érett gondolatokkal foglalkozzon, de a Disney-t története során gyakran vádolták a liberalista elvek közvetítésének elmaradásával.
A Jégvarázs viszont olyan, mintha direkt nekimenne ezeknek az ítéleteknek. A történet egy királyi lánytestvérpárrról szól, Anna a tipikus, szédült, naív hercegnő, Elsa pedig az idősebb, visszahúzódó természet, aki valami oknál fogva képes mindent jégbe borítani, emiatt nem is mer mutatkozni mások előtt, fél felvállalni a képességét. A két főszereplő sorsa egyáltalán nem a megszokottak szerint alakul: Anna hatalmas pofára esést produkál saját üresfejűségének köszönhetően, Elsa pedig titkolózása miatt olyan nagy bajokat okoz népének, amit sok Disney gonosztevő is megirigyelne, de úgy, hogy ő közben végig jószándékú marad. Az egyetlen dolog, ami pedig helyére hozhatja a dolgokat, az a saját eltökéltségük, hogy megmentsék egymást. Hatalmas ziccer, hogy a történetben tudatosan elhelyezett férfi karaktereknek a végső megoldás szempontjából direkt nincs semmi szerepe és a testvéri szeretet kap nagyobb hangsúlyt.
Elsa szerepét, aki félelemből titkolja egyébként csodálatos képességét, egyesek egyszerűen a leszbikusság szinonímájaként fogták fel, le is tudva ezzel a film mondanivalóját. Ez a magyarázat engem nem azért zavar, mert nincs benne igazság, hanem mert leegyszerűsíti a filmet: a Jégvarázs általánosságban szól olyanokról, akik félelemben vagy szégyenben, saját, igazi személyiségét elnyomva élik az életüket. Azt üzeni, hogy csak bátran, saját hibáinkat elfogadva és felvállalva érdemes élni és az önkritika, önismeret fontosságát hirdeti. Nem arról van szó, hogy animációs filmben korábban még nem látott ideákat közvetít. Csak a Disney narratívájában, ilyen mértékben, még nem volt erre példa, ez pedig egyszerre hat meglepőnek és nagyon felszabadítónak, pont a váratlansága és a klasszikus narratíva kigúnyolása miatt éri el hatását.
Az, hogy ez a változás mennyire jelentős és milyen hatása lesz az elkövetkezendő filmekre a jövő kérdése, filmtörténeti jelentőséget nem érdemes tulajdonítani neki, de minden esetre a Jégvarázs tagadhatatlanul jó film.
Röviden: meglepően érett üzenettel megáldott, kedves, klasszikus Disney történet. Gyerekeknek biztos bejön, felnőtteket a sok éneklés és az egyszerű humor elriaszthatja.
- Otherself -