HTML

About Me

Filmkritikák és egyéb saját szerzemények.

Friss topikok

  • F.r.O.z.E.n: Elfelejtkeztél magadról a nagy gondolat olvasás an?! (2019.10.15. 05:16) Előszó Rin-hez
  • Ne küldj levelet: Talán azért jó, mert van normális története, nem csak egy látványra gyúró se füle, se farka hülyes... (2015.10.03. 15:49) Miért jó film a Mentőexpedíció? (The Martian, 2015)
  • ETa: Az hogy jó és fordulatos film még nem is firtatnám, de hogy Ben Affleckre azt mondani hogy az eddi... (2014.10.13. 16:41) Holtodiglan (Gone Girl, 2014)
  • Otherself: Igen, ez utólag nekem is feltűnt, de ha meg szinonímákat írok, az idétlenül jött ki, úgyhogy legkö... (2014.03.28. 23:57) 47 ronin (2013)
  • Otherself: XD ja, én is felhorkantam az NFS-en néha hangosan. Amúgy bocs, hogy csak most láttm meg a kommente... (2014.03.18. 22:29) Need for Speed (2014)

Linkblog

A túlélő (Lone Survivor, 2013)

2014.04.22. 21:50 Otherself

Túlélő poster.jpgEzt előbb olvasd el - lehetőleg.

- a film címe maga is egy spoiler, szóval nincs mitől tartani -

A túlélő egy valós események inspirálta háborús film az Afganisztánban 2005-ben megesett Red Wings hadműveletről, mely során négy SEAL katona feladatul kapja egy tálib hadvezér kiiktatását. Az akció azonban balul sül el, az amerikaiak menekülni kényszerülnek és próbálják túlélni a rettenetes túlerő támadását.

Ezt a filmet egy fájdalmasan szembeötlő kettősség jellemzi, melyet a történet és a rendezés közt meghúzódó út felénél lehetne meghúzni. Hogy érthetőbb legyek: olyan a film, mintha a forgatókönyvíró és a rendező egyszer sem beszéltek volna a forgatás előtt, közben vagy utána. Ami azért is nagyon vicces, mert a kettő egy és ugyanaz a személy, Peter Berg adaptálta Marcus Luttrell könyvét, majd rendezte vászonra. Ráadásul nem is arról van szó, hogy Berg nem értette meg a könyvet - egyszerűen csak átírta azt. A valósághoz képest felturbózott történetben a tálibok száma a négyszeresére nőtt, egy fél afgán falu meghal egyetlen amerikai katonáért, Mark Wahlberget pedig úgy kell visszahoznia az orvosoknak a halálból.

Bizony, a történet pontosan olyan, amilyenre ezek után számítani lehet: egy háborús filmnek álcázott, üres akciófilm. A játékidőt három részre lehet osztani, fél óra felvezetés teljesen érdektelen karakterekkel, egy óra megállás nélküli lövöldözés, végül Wahlberg félórás haldoklása. A túlélő két dologról szól, egyrészt hogy milyen tökösek és nagy hazafiak a tengerészgyalogosok, másrészt hogy a háború egy gusztustalan dolog. Előbbit úgy érzékelteti, hogy a négy katonát majd 200 tálib is csak úgy tudja visszavonulásra kényszeríteni, hogy legalább 50 emberüket elvesztik és ellőnek rájuk majd 30 vállról indítható rakétát. Ráadásul az amerikaiaknak valami röhejes fizikumuk van. Két olyan jelenet is van gyors egymásutánban, amikor olyan meredek sziklákról vágódnak le, hogy azt már egyszerűen nem illik túlélni és még a fejekbe, lábakba bekapott golyók sem állítják le őket. Én szívesen elhinném, hogy a SEAL katonák tényleg ennyire profik, de minden hitemet aláássa, hogy a szájukba adott dialógusok annyira égbekiáltóan patrióták és sablonosak, hogy azt még Micheal Bay is megirigyelné, így pedig nem tudok nem arra gondolni, hogy a forgatókönyv minden sorát feláldozták a katona-fetisizmus oltárán.

lone-survivor.jpg

A háború visszataszító arcát a rendezés hivatott ábrázolni és ez adja a film bődületes kontrasztját, A túlélő látványvilága ugyanis eszméletlenül hatásos. Az unalmas első félóra után feltámadt bennem a remény, hogy a film végül ezt a vak hősiességet fogja kritizálni, mert ami az első lövés eldördülése után katonáinkkal történik az annyira durva, hogy egy idő után még a néző is rosszul lesz tőle. Néhány felvétel nagyon jól lett megoldva, például amikor vonulnak vissza és Walhberg folyamatosan visszatekint, várva a támadókat vagy amikor azok végül megérkeznek, de a sűrű erdőben mi is alig látjuk őket. A kézi kamera pont csak annyira remeg, hogy ne legyen zavaró, az általa leírt félkörök pedig izgalmas mélységet adnak a térnek. A film középső egy órája nagyon jól lett ritmizálva, az amerikaiak egyre több sebből végeznek, mentálisan is egyre jobban kikészülnek, a helyzet egyre reménytelenebb.

Sajnos végül a film semmilyen kritikát nem vett fel, sőt, a végére kifejezetten felbőszít azzal, hogy a förtelmes vérengzés ellenére, továbbra is olyan szövegeket ad a karakterek számára, mint hogy "a testvéreim meghaltak, de én sose adom fel a harcot". Persze nem lenne ezzel gond, ha lenne értelme az áldozatoknak, de a filmben a hadművelet egyetlen haszna az volt, hogy egyikül nem halt meg. Az amerikai hadsereg olyan látványos hibákat követ el, csodálkozom, hogy engedték levetíteni a filmet (a mentésre érkező, legalább egy tucat katonát szállító helikopter azonnali felrobbanása a balfaszság legragyogóbb emlékműve).

A túlélő legnagyobb hibája, hogy nem ismeri fel a magában hordott ellentmondást, hanem csak hagyja lógni a levegőben, egy olyan, az átlagtól valamivel feltűnőbb akciófilmet produkálva ezzel, amely akár maradandót is alkothatott volna.

Röviden: nagyon hatásos akciófelvételek, lapos, nyálasan patrióta üzenet, és a kettő összeférhetetlensége.

- otherself -

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://otherself.blog.hu/api/trackback/id/tr396070823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása